Reiselivsmedarbeider

Reiselivsmedarbeider

Reiselivsmedarbeideren jobber med salg, koordinering og gjennomføring av reiser og opplevelser til kundene.

Reiselivsmedarbeideren kan jobbe med salg, koordinering og gjennomføring av reiser og opplevelser, av arrangement, transport og overnatting, til kundene.

Vanlige arbeidsoppgaver:

  • gi råd og veiledning om opplevelser, reiser og reisemål
  • utarbeidelse av tilbud til kunden herunder prissetting og betingelser
  • ta imot bestillinger
  • reservere billetter, overnatting og utflukter
  • markedsføre bedriften og dens produkter og/eller destinasjon
  • planlegge og gjennomføre aktiviteter og opplevelser

Som reiselivsmedarbeider er du i de fleste tilfeller bedriftens ansikt utad, og det er derfor viktig å yte god service og hjelpe kundene med det de har behov for. Det er nødvendig med gode språkkunnskaper, skriftlig og muntlig.

Hvor jobber reiselivsmedarbeidere ?

Som reiselivsmedarbeider (reiselivskonsulent) kan du blant annet jobbe i hotell- og overnattingsbedrifter, reisebyråer, hos turoperatører, transportselskaper, event- og opplevelsesbedrifter, turistinformasjon.

Viktige egenskaper

Som reisekonsulent må du være serviceinnstilt, ansvarsbevisst og du bør ha gode samarbeidsevner.